Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica?

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym liczy różnica?

Prasóweczki

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym liczy różnica? Żelazo jest elementem, jaki w systemie płaci za procesy krwiotwórcze i transport czerwonych krwinek, wspiera także układ nerwowy. Dbamy o jego podaż w zbilansowanej diecie, nie dziwimy się jednak nad rodzajem żelaza, które jemy. Pokazuje się, że żelazo hemowe i niehemowe, czyli sytuacje tego tematu, różnią się między sobą, a brak równowagi między nimi umie sprawić do niedoborów. Kiedy je dojrzeć i ewentualnie któryś z obecnych rodzajów jest „istotniejszy”?

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym liczy różnica?

Pojęcie o tym, że aby pokryć dzienne zapotrzebowanie organizmu na ten temat, należy jeść produkty mające znaczną miara żelaza, jest błędne. Jego wchłanialność jest bowiem zróżnicowana i zależy od rodzaju żelaza, z którym przechodzimy do wykonywania. Aby zadbać o właściwy poziom tej podstawie we natur, należy nie tylko dobrze komponować posiłki, ale też badać w nich wyniki zwiększające przyswajalność żelaza. Należą do nich czerwona papryka, natka pietruszki oraz kiszonki, czyli bogate źródła witaminy C, którą można również korzystać w całości odpowiednich suplementów diety.

Poznaj różnicę między żelazem hemowym a niehemowym i sprawdź, w jaki system uniknąć niedoborów, które w konsekwencji kierują do trudnej dla zdrowia niedokrwistości.

Żelazo hemowe

Jak szybko odróżnić produkty drogie w żelazo hemowe od centrów żelaza niehemowego? Rozwiązanie istnieje w słowie „hema”, czyli „krew”. Żelazo hemowe możemy napotkać w mięsie a różnych pokarmach pochodzenia zwierzęcego, w tymże w morzu mięsie czy owocach morza. Warto jednak pamiętać, że mięso wołowe może wynosić blisko 45% żelaza hemowego, ale jego brana ilość dzieli się blisko o połowę. Organizm wykorzystuje efektywnie ok. 20-25% żelaza z tego źródła.

Żelazo hemowe jest wchłaniane daleko niż niehemowe, a jeżeli nie spożywasz produktów odzwierzęcych, sięgnij po suplementy diety z żelazem, znacznie w gronie witaminy C i kwasu foliowego.

Żelazo niehemowe

Niehemowe, czyli „bez krwi”, to żelazo wychodzące ze centrów roślinnych. Produkty mające dużo żelaza niehemowego to m.in. wszystkiego rodzaju strączki, takie jak fasola czy soczewica, a także buraki, szpinak czy orzechy i ziarna: migdały, orzechy laskowe, quinoa, amarantus. Źródłem żelaza tego wzorca są także zioła, w tym bazylia, tymianek, oregano, anyż czy kurkuma.

Należy uważać na pomocy, że przyswajalność żelaza z produktów roślinnych jest słaba (1-5%). Aby zwiększyć możliwość na zdrowsze wchłanianie, warto ograniczyć spożycie kawy i herbaty, a także sięgać po artykuły o małym pH (fermentowane i kiszone).

zobacz również Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica?

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o