Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica?

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym liczy różnica?

Prasóweczki

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica? Żelazo jest faktem, jaki w systemie płaci za procesy krwiotwórcze i transport czerwonych krwinek, wspiera i układ nerwowy. Dbamy o jego podaż w zbilansowanej diecie, nie dziwimy się jednak nad rodzajem żelaza, które jemy. Prezentuje się, że żelazo hemowe i niehemowe, czyli sytuacji tego pierwiastka, różnią się między sobą, i brak równowagi pomiędzy nimi potrafi sprawić do niedoborów. Kiedy je rozpoznać a czy któryś z ostatnich gatunków jest „istotniejszy”?

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica?

Przeświadczenie o tym, że aby pokryć dzienne zapotrzebowanie organizmu na ostatni pierwiastek, należy jeść produkty zawierające ogromną sumę żelaza, jest błędne. Jego wchłanialność jest bowiem zróżnicowana i zależy od rodzaju żelaza, z jakim posiadamy do tworzenia. Aby zadbać o dobry etap tej podstawy we krwi, należy nie tylko właściwie komponować posiłki, ale też uwzględniać w nich efekty zwiększające przyswajalność żelaza. Przylegają do nich czerwona papryka, natka pietruszki oraz kiszonki, czyli bogate źródła witaminy C, jaką można jeszcze używać w całości odpowiednich suplementów diety.

Poznaj różnicę pomiędzy żelazem hemowym a niehemowym i zobacz, w jaki rób uniknąć niedoborów, jakie w konsekwencji kierują do szkodliwej dla zdrowia niedokrwistości.

Żelazo hemowe

Jak łatwo odróżnić produkty bogate w żelazo hemowe od centrów żelaza niehemowego? Rozwiązanie gości w słowie „hema”, czyli „krew”. Żelazo hemowe możemy zajść w mięsie a własnych pokarmach pochodzenia zwierzęcego, w obecnym w morzom mięsie czy owocach morza. Warto jednak mieć, że mięso wołowe może liczyć blisko 45% żelaza hemowego, a jego przejmowana ilość różni się blisko o połowę. Organizm wykorzystuje efektywnie ok. 20-25% żelaza spośród ostatniego źródła.

Żelazo hemowe jest wchłaniane daleko niż niehemowe, dlatego gdy nie spożywasz produktów odzwierzęcych, sięgnij po suplementy diety z żelazem, znacznie w towarzystwie witaminy C i kwasu foliowego.

Żelazo niehemowe

Niehemowe, lub „bez krwi”, to żelazo płynące ze centrów roślinnych. Produkty zawierające dużo żelaza niehemowego to m.in. każdego typu strączki, takie jak fasola czy soczewica, a i buraki, szpinak czy orzechy i ziarna: migdały, orzechy laskowe, quinoa, amarantus. Źródłem żelaza tego gatunku są także zioła, w obecnym bazylia, tymianek, oregano, anyż czy kurkuma.

Należy korzystać na wycieczce, że przyswajalność żelaza z wyników roślinnych jest delikatna (1-5%). Aby zwiększyć nadzieję na łatwiejsze wchłanianie, warto ograniczyć spożycie kawy oraz herbaty, a i sięgać po produkty o małym pH (fermentowane i kiszone).

zobacz również Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica?

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o